Veronika Čadová – kurz v Maďarsku

29. 7. 2024 – 3. 8. 2024
Metodický kurz – the 7Cs of education, Europass Teacher Academy, Budapest

Na přelomu července a srpna 2024 jsem měla díky programu Erasmus+ možnost poznat hlavní město Maďarska, Budapešť a to v rámci odborného kurzu zprostředkovaného organizací Europass Teacher Academy.

Kurz s názvem Discover the 7Cs: Learning for Life (and Work) in the 21st Century autorky Pui Ying Law se zaměřoval na 7 oblastí, důležitých pro spokojený a úspěšný život v dnešní přeinformatizované společnosti.

Již více než 20 let oborníci a tvůrci politik naléhají na vzdělávací systémy, aby začaly do tradičních školních osnov založených na znalostech začleňovat principy kompetenčního vzdělávání. Školní osnovy po celém světě široce integrují to, čemu se lidově říká „4 C“, tedy kritické myšlení, kreativitu, spolupráci a komunikaci. Naproti tomu nové 3C, tj. mezikulturní porozumění, kariérní a životní dovednosti a počítačová a digitální gramotnost, získávají na síle teprve v posledních letech v reakci na rostoucí migraci obyvatelstva, zrychlující se změny na trhu práce a prudký technologický rozvoj.

Kurz měl pomoct získat systematické znalosti o všech „7 C“ a o tom, jak je můžeme začlenit do výuky a školních osnov. Mezi takzvaných „7 C“ jmenovitě patří:

Kreativita: Využití síly představivosti k vytváření inovativních nápadů a řešení.

Kritické myšlení: Rozvíjení schopnosti efektivně analyzovat, vyhodnocovat a interpretovat informace.

Komunikace: Zlepšování verbálních, písemných a neverbálních komunikačních dovedností pro jasné vyjádření myšlenek.

Spolupráce: Spolupráce s  ostatními za účelem dosažení společných cílů, podpora týmové práce a spolupráce.

Mezikulturní porozumění: Přijímání rozmanitosti a podpora mezikulturního povědomí a respektu.

Kariérní a životní dovednosti: Vybavení žáků základními dovednostmi pro úspěch v jejich budoucí kariéře a osobním životě.

Počítačová a digitální gramotnost: Získání dovedností a znalostí pro navigaci a práci s digitálními technologiemi.

Kurz si kladl za cíl prozkoumat, jaká zaměstnání a dovednosti jsou v tomto století potřeba. Pochopit, proč jsou změny paradigmatu ve vzdělávání kontinuální s tradičním vzděláváním a nikoliv proti němu. Podporovat kreativní způsoby myšlení u žáků a přimět je k efektivnější komunikaci. Zavádět účinné strategie pro kolaborativní učení ve třídě, podporovat mezikulturní porozumění. Zjistit, jak zavést počítačovou a digitální gramotnost a diskutovat o profesních a životních dovednostech. Získat systematické porozumění 7C pro vzdělávání ve 21. století a rozšířit profesní schopnosti pro integraci 7Cs do výuky a učení.

Na konci kurzu jsem získala znalosti a jistotu při vedení změn v učebních plánech a při přijímání opatření k zavádění inovativních pedagogických postupů, které odpovídají úloze vzdělávání ve 21. století. Za tuto příležitost jsem vděčná.

Mgr. Veronika Čadová