Vrstevnická výuka Vyslanců EP v rámci Světového dne zdraví – Není pravda jen jedna? 

Vyslanci EP na Gymnáziu Karviná se věnují aktuálním tématům a nezapomínají ani na významná výročí či dny. V měsíci dubnu se mj. zaměřili na Světový den zdraví, jehož cílem je zdůraznit význam zdravého životního stylu. 

Šimon a Adam ze třídy 6.X si v rámci vrstevnického učení připravili hodinu, v jejímž průběhu se zaměřili na pravidla správné výživy a také rozvoj kritického myšlení, které úzce souvisí s mentálním zdravím. 

A jak akci hodnotí sami aktéři – lektoři? 

„V rámci aktivity Vyslanců EP jsme se zaměřili na rozvoj kritického myšlení v kontextu zdraví. Pro čtyři podskupiny tříd, totiž 6.X a 2.A, jsme připravili speciální hodiny, které měly žáky naučit pracovat s vědeckými studiemi.

Výuka probíhala v angličtině, což účastníkům poskytlo příležitost rozšířit svou slovní zásobu a zlepšit se v práci s odbornými texty. Pro tuto hodinu jsme si vybrali dvě studie, které se zabývaly tématem denní konzumace vajíček a jejím vlivem na zdraví. 

Oba texty byly vědecky relevantními pracemi, které však na svém konci dospěly k rozdílným závěrům. To se stalo hlavním tématem následné diskuze. Cílem bylo ukázat žákům, proč mohou dvě odborné studie na stejné téma přinášet odlišné výsledky a jak to ovlivňuje naše vnímání informací.

Při práci s texty se žáci měli zaměřit na několik klíčových aspektů; například metodologii, interpretaci dat, kontext práce, správnou diferenciaci korelace a kauzality atd. Nakonec jsme se bavili právě o tom, jak je možné, že dvě studie na stejné téma poskytují odlišné výsledky – není pravda jen jedna?

Zúčastnění žáci si ze setkání odnesli primárně povědomí o nutnosti mít zvýšenou pozornost k, byť i vědeckým, datům a také faktorům, které mohou studie znehodnocovat či třeba jen nenápadně „ohnout“ pravdu.”

                                                        Šimon Tureček a Adam Životský, 6.X

#JsmeGymnaziumKarvina #TemporaMutanturEtNosMutamurInIllis #VyslanciEP2025

FOTOgalerie