Iva Vrbová – stínování ve Francii
29. 9. – 3. 10. 2025
Stínování zaměřené na vyučovací a učební proces, Lyceé Général et Technologique Carnot, Dijon
Na přelomu září a října 2025 jsem absolvovala krátkodobou učitelskou mobilitu Erasmus+ ve Francii, konkrétně na Lyceé Général et Technologique Carnot v Dijonu. Během pobytu jsem měla možnost nahlédnout do výuky na obou stupních francouzského vzdělávacího systému – na Collège (nižší gymnázium, věk žáků 12–15 let) i na Lycée (vyšší gymnázium, věk žáků 16–18 let).
Pozorování hodin a každodenního chodu školy pro mě bylo velmi inspirativní. Učitelé ve Francii nemají své kabinety, ale společnou velkou místnost, kde se mohou setkávat, diskutovat a odpočívat. Výuka probíhá od 7:55 do 18:00, přičemž jedna hodina trvá 55 minut. Učitelé odučí přibližně 20 hodin týdně a soustředí se výhradně na výuku – ostatní agendu za ně řeší jiné složky školy.
Zaujala mě role oddělení Vie scolaire, které řeší docházku žáků do školy nebo jejich kázeňské přestupky. Učitel se tak může plně věnovat výuce a ve třídách panuje klidná a pracovní atmosféra, které napomáhá také nižší počet žáků na Collège (nepřesahoval 23), na Lycée byl srovnatelný s českými středními školami. Také inkluze žáků se speciálními potřebami probíhá přirozeně, s podporou asistentů a s pochopením ze strany spolužáků.
Žáci docházejí do učeben jednotlivých učitelů, kterým to umožňuje připravit si pomůcky a materiály předem. Každá hodina na Collège začíná krátkým opakováním testem nebo kontrolou domácího úkolu, což pomáhá upevnit učivo. Učebny jsou vybaveny moderní technikou – dotykovými monitory, které podporují aktivní zapojení žáků do výuky.
V hodinách matematiky, které jsem měla možnost sledovat, byl kladen velký důraz na porozumění pojmům, přesnost vyjadřování a převod mezi mateřským jazykem a matematickým zápisem. Žáci nejen počítají, ale také dokáží své výpočty jasně vysvětlit a přečíst. Výuka často probíhá ve třech fázích: poznatek – znalost – formální poznatek (zobecnění), což podporuje hlubší porozumění. Na Lycée zvládají studenti závěrečného ročníku bez problémů derivovat funkce, určovat extrémy a definovat limity – tedy učivo, které odpovídá našemu maturitnímu ročníku.
Celý pobyt byl pro mě velmi inspirativní a přinesl mnoho podnětů k zamyšlení i ke zlepšení vlastní pedagogické praxe. Francouzský přístup ke klidu, respektu a soustředěnosti ve výuce je pro mě velkou motivací do další práce.
Tato zkušenost mi ukázala, že kvalita výuky nespočívá v množství úloh, ale v hloubce porozumění a schopnosti žáků vysvětlit, co a proč dělají.




Volby do Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR, Paříž 4.10.2025

Mgr. Iva Vrbová


