ERASMUS+ VE ŠPANĚLSKU

V říjnu se čeští a španělští žáci účastnili společné mobility v rámci projektu Erasmus+, jejímž hlavním tématem bylo hornictví a využití pohornických oblastí. Společným komunikativním jazykem byla angličtina i španělština a odborná spolupráce probíhala s partnerskou školou IES Padre Feijoo v Gijónu.
První část exkurze zavedla studenty do dolu Pozo Sotón v Asturii, kde se seznámili s historií provozu, tradičními hornickými technologiemi i inovacemi, které do regionu přinesli čeští horníci. Následně navštívili Pozo Carrio – typický příklad pohornického prostoru, který je dnes využíván pro ekologické zemědělství a experimenty s pěstováním nových plodin, což žákům názorně ukázalo možnosti udržitelné rekultivace a regionální inovace.
Významným emocionálním momentem bylo připomenutí třicetiletého výročí tragédie v dole Nicolás, kde zahynuli také čeští horníci. Pozvání k diskuzi přijali čeští a španělští horníci, kteří otevřeně mluvili se studenty nejen o osudové události a pracovních podmínkách v dolech, ale také o proměnách hornických komunit a významu solidarity napříč generacemi. Tato část mobility rozvíjela kompetence v oblasti kritického a systémového myšlení a občanské zodpovědnosti.
Studenti následně ve smíšených skupinách pracovali na zadaných tématech souvisejících s hornictvím a budoucností pohornických oblastí, která budou prezentovat v rámci dalšího setkání se španělskými žáky na jaře.
Součástí programu byla také návštěva Univerzity Laboral v Gijónu, významné historické i architektonické památky, která slouží dnes jako kulturní centrum a sídlo konzervatoře, školy výtvarných umění či divadla. Žáci tak měli možnost nahlédnout do kulturního a vzdělávacího zázemí regionu.
Doprovodné aktivity zahrnovaly exkurzi na observatoř Monte Deva, procházku městem Gijón doprovázenou českou lékařkou žijící v regionu a intenzivní zapojení studentů do běžného života v hostitelských rodinách. Tím žáci rozvíjeli jazykové kompetence, interkulturní porozumění i praktické komunikační dovednosti.
Významnou zkušenost představovala také možnost poznat španělskou každodennost – rodinný život, kulinářské tradice i regionální zvyklosti. Hostitelské rodiny připravily pro studenty surfovací kurz na pobřeží Atlantiku a umožnily jim strávit příjemný a rozmanitý volný čas s vrstevníky ze Španělska. Prvky kulturní výměny a společné aktivity v angličtině i španělštině podpořily nejen jazykovou kompetenci, ale především schopnost týmové spolupráce, adaptační dovednosti a otevřenost k inovacím a novým přístupům.
Celý projekt byl harmonicky propojen s rozvojem digitálních, odborných, jazykových i společenských kompetencí, které jsou klíčové pro úspěšnou budoucnost žáků v evropském i globálním kontextu.
Tato aktivita byla spolufinancována Evropskou komisí v rámci programu Erasmus+.




