ENWOTAL
Erasmus+ je vzdělávací program Evropské unie, který formou spolupráce a mobilit podporuje profesionální
rozvoj osob, které pracují v oblasti vzdělávání, přispívají k inovaci a zvalitnění výuky či práce s mládeží.
V rámci Klíčové akce 1 (KA1) pro školní sektor mohou mateřské, základní a střední školy vysílat své pracovníky
do zahraničí s cílem jejich dalšího profesního rozvoje. Účastníci mobilit si tak zdokonalí znalosti cizích jazyků,
zvýší si povědomí o jiných kulturách a zemích, zapojí se do sítě mezinárodních kontaktů a získají smysl
pro evropské občanství a evropskou identitu.
Naše škola bude realizovat projekt ENWOTAL od srpna 2022 do ledna 2024.
Grant EU ve výši 61.718 € podpoří jak pedagogy, tak i správní zaměstnance v celkem 27 mobilitách
profesního rozvoje (staff training):
Zprávy a fotografie z proběhlých mobilit naleznete v následujících příspěvcích a na Facebooku školy.
Získané zkušenosti učitelé sdílejí se svými kolegy s cílem zvyšovat kvalitu služeb, které škola poskytuje.
____________________________________________________________________________________________________________________
Prohlášení o vyloučení právní odpovědnosti.
Za obsah sdělení odpovídá výlučně autor. Sdělení nereprezentuje názory Evropské komise a Evropská komise neodpovídá za použití informací, jež jsou jeho obsahem.
____________________________________________________________________________________________________________________
23. 4. 2023 - 29. 4. 2023
English Matters, Structured Educational Visit to Schools & Training Seminars in Sweden
Ve dnech 23. až 29. dubna 2023 jsem se účastnil kurzu „Structured Educational Visits to Schools & Training Seminars in Sweden“. Kurz byl zaměřen na seznámení se švédským vzdělávacím systémem jak po teoretické, tak po praktické stránce.
Během kurzu, kterého se zúčastnilo přes 90 učitelů z celé Evropy (především pak jižní Evropy), jsme byli kromě praktických instruktáží k návštěvám škol a plnění návazných povinností teoreticky seznámeni s následujícími oblastmi:
V rámci přístupu „Contexts4Content“ jsme čerpali informace a návyky ze švédské kultury a historie během těchto studijních exkurzí:
Závěr setkání se nesl ve znamení prezentace nabytých dovedností, postřehů a znalostí. Volné chvíle jsem využil k vlastním prohlídkám centra Stockholmu, nákupní pěší zóny Drottinggatan, muzea ABBA a Skansenu (muzea v přírodě). Hlavním bodem programu však byly návštěvy tří škol:
Během těchto návštěv jsem měl možnost nahlédnout do praxe švédského vzdělávacího systému a srovnat jej s českým systémem. Velkým rozdílem je způsob financování školství – veřejné i soukromé školy soutěží o žáky, přičemž výuka je financována obcemi, ve kterých mají žáci trvalé bydliště. Veškeré materiální prostředky výuky (učebnice, notebooky pro žáky) jsou hrazeny z veřejných zdrojů, žáci ani nehradí jízdné, pokud bydlí dále než 6 km od školy. Výrazným rozdílem je také otevřenost, s jakou švédský systém pracuje s diverzitou (náboženskou, etnickou) – zatímco v našich podmínkách pohlížíme na multikulturní společnost se skepticismem, ve Švédsku je rozdílnost víceméně vnímána jako šance, nikoliv jako hrozba a problém. Tento jev je dán tradiční švédskou otevřeností a optimismem a dalšími kulturně-společenskými faktory.
Švédské školy také oproti našim školám zajišťují služby jako ošetřovna či místnost pro žáky s poruchami chování a výchovnými problémy. Střední školy si vybírají žáky podle výsledků na základních školách, nepořádají vlastní přijímací zkoušky. Dalším rozdílem je přístup k výuce angličtiny – Švédi jsou v hlavních dovednostech v angličtině na výrazně vyšší úrovni než populace střední a jižní Evropy, angličtina je na středoškolské úrovni vnímána jako jazyk, který je třeba znát a používat při řešení problémů a komunikaci, nikoliv jako předmět, který by byl založen na studiu gramatiky a slovní zásoby. Přístup Švédska k cizím jazykům ilustruje má zkušenost s tím, že prakticky každý, ke komu ve veřejném prostoru promluvíte anglicky, je na zcela dostačující úrovni schopen reagovat v angličtině. Švédské děti jsou odmalička angličtině vystavovány a filmy prakticky nejsou dabovány.
Z podobných rysů lze zmínit postupně se zvyšující platové ohodnocení učitelů a fakt, že metody používané ve výuce se – alespoň vůči naší škole – příliš neliší. Bylo pro mě pozitivním zjištěním, že ačkoliv je švédský systém orientován na samostatnou práci žáků a formativní hodnocení, vyskytuje se běžně i frontální výuka, a to tam, kde to má smysl (instruktáže, úvod do učiva). V tomto ohledu jsem potěšen, že cesta, po které naše škola v současné době kráčí (s ohledem na aktuální strategie a požadavky), je správná, pokud vezmu v úvahu tradičně dobré výsledky švédského školství. Veškeré poznatky, které jsem během svého pobytu získal, ať už jde o poznatky v přístupu k žákům, jakož i konkrétní metody výuky, hodlám převést do vlastní praxe, pokud mi to zákonný rámec a materiální podmínky naší školy umožní. Velice mě zaujal např. koncept disponibilního dne na Gymnáziu Värmdö, kdy běžná výuka probíhá po dobu čtyř dnů a pátý den je věnován projektovým aktivitám a exkurzím podle potřeb učitelů.
Závěrem bych chtěl poděkovat vedení naší školy, které mi umožnilo se tohoto kurzu zúčastnit, a společnosti English Matters s. l., která celý kurz bezvadným způsobem zajistila.
_______________________________________________________________________________________________________________
Mgr. Michal Ledwoń
OID organizace:
E10113524
na Portálu programu Erasmus+
a Evropského sboru solidarity
______________________________________
Kontakní osoba:
Mgr. Iva Vrbová
iva.vrbova@gym-karvina.cz
______________________________________
PREZENTACE PROJEKTU VEŘEJNOSTI
webové stránky školy
facebook, instagram
Gymnázium, Karviná, příspěvková organizace
Karviná-Nové Město, Mírová 1442, 735 06
IČ: 62331795
+420 596 311 197
kancelar@gym-karvina.cz
DS: 7wwfxjx