›  PROJEKTY  › Erasmus+  ›  ENWOTAL

en_co-funded_by_the_eu_pos.jpg (1016 KB)          logo-napis+maskot.png (291 KB)

ENWOTAL

20221125_142347_(1).jpg (6.12 MB)

Erasmus+ je vzdělávací program Evropské unie, který formou spolupráce a mobilit podporuje profesionální
rozvoj osob, které pracují v oblasti vzdělávání, přispívají k inovaci a zvalitnění výuky či práce s mládeží. 

V rámci Klíčové akce 1 (KA1) pro školní sektor mohou mateřské, základní a střední školy vysílat své pracovníky
do zahraničí s cílem jejich dalšího profesního rozvoje. Účastníci mobilit si tak zdokonalí znalosti cizích jazyků,
zvýší si povědomí o jiných kulturách a zemích, zapojí se do sítě mezinárodních kontaktů a získají smysl
pro evropské občanství a evropskou identitu.

Naše škola bude realizovat projekt ENWOTAL od srpna 2022 do ledna 2024.
Grant EU ve výši 61.718 € podpoří jak pedagogy, tak i správní zaměstnance v celkem 27 mobilitách
profesního rozvoje (staff training):

  • 8 jazykových kurzů
  • 15 odborných kurzů
  • 4 stínování (job-shadowing)

  Zprávy a fotografie z proběhlých mobilit naleznete v následujících příspěvcích a na Facebooku školy.
  Získané zkušenosti učitelé sdílejí se svými kolegy s cílem zvyšovat kvalitu služeb, které škola poskytuje.
____________________________________________________________________________________________________________________

Prohlášení o vyloučení právní odpovědnosti.
Za obsah sdělení odpovídá výlučně autor. Sdělení nereprezentuje názory Evropské komise a Evropská komise neodpovídá za  použití informací, jež jsou jeho obsahem.
____________________________________________________________________________________________________________________

Bc. Robert Wright absolvoval metodický kurz ve Finsku

Zobrazeno: 88x

logo-maskot.png (263 KB)

 

7. 5. 2023 - 13. 5. 2023

EduFuture, Benchmarking The Finnish Education system

 

Během dlouhého týdne od neděle 7. května do soboty 14. května 2023 jsem měl možnost zúčastnit se a absolvovat kurz s názvem Benchmarking finského a estonského školského systému, který nabídla společnost EduFuture se sídlem ve Finsku a který vedl laskavý a schopný Arne Verhaegen, bývalý učitel a belgický emigrant, který žil mnoho let a profesionálně učil ve Finsku. Na kurzu se sešlo přibližně 45 učitelů K-12 z více než 10 evropských zemí, aby se během týdne seznámili s hlavními praktickými, teoretickými a filozofickými principy, na nichž je tento světově uznávaný severoevropský školský systém založen.

Kurz se skládal ze tří hlavních částí: skupinových setkání/workshopů s odborníky na konkrétní témata, návštěv místních škol a volitelných kulturních programů. Vzhledem k blízkosti obou hlavních měst Estonska a Finska byla v nabídce EduFuture navíc dvoudenní doplňková činnost v Tallinnu, na kterou jsem se ze zvědavosti a hlavně z nadšení vidět nové místo a mít více podnětů ke srovnání, rád přihlásil.

Do Helsinek jsem cestoval přes Polsko letadlem v sobotu odpoledne. Ubytoval jsem se v krásném a velmi skvěle situovaném hotelu Arthur, hned za rohem od KUUVI Meeting Parku v samém centru Helsinek, kde se konala všechna tři naše hlavní metodická školení. Netrvalo dlouho a zamilovali jsme si město Helsinky ve všech jeho inteligentních a lidsky přívětivých aspektech, stejně jako jeho bohatou multikulturnost a pocit, že se nacházíme ve skutečně mnohojazyčné kosmopolitní atmosféře, nemluvě o úžasné saunové kultuře a všech těch velkých veřejných bazénech!

Po Helsinkách se většina skupiny přesunula trajektem do Tallinnu, kde strávila poslední dva dny programu. V Tallinnu, ve městě, na jehož prohlídku jsem bohužel neměl mnoho času, jsem našel neméně zajímavou architekturu, ale s velkým ruským vlivem. Z letiště v Tallinnu jsem odletěl v neděli ráno a poté jsem se z Varšavy vrátil vlakem domů. Všechny cesty proběhly bez jakýchkoliv potíží a mé pečlivé plánování se rozhodně vyplatilo a zajistilo pohodlí.

1.png (3.48 MB)

Na metodických školeních jsme se seznámili se sociokulturními principy a podmíněnostmi a také s některými důležitými historickými souvislostmi, které vysvětlují, jak funguje tak nákladný, ale nesmírně efektivní školský systém, jehož hlavním důrazem je celoživotní vzdělávání, třída zaměřená na žáka, vzájemná důvěra, absence podvádění a soutěžení, soucit se studenty a kolegy a autonomie školy i studentů. Dlouze jsme také diskutovali o (mimořádně pozitivním) vnímání této profese veřejností a o otázkách odměňování. Dospěli jsme k poznání, že se jedná o hodnoty zakořeněné ve finské společnosti jako celku a že to není jen náhoda nebo záměr, že může existovat tak progresivní druh školského systému, ale něco, co je přímo spojeno s většími kulturními hodnotami, které Finové vyznávají a za které platí sociální daň.

2.png (3.04 MB)

Metodický obsah kurzu zahrnoval:

  • "Less is More" s Arne Verhaegenem - přehled finského vzdělávacího systému, dále workshopy s výměnou osvědčených postupů mezi účastníky a spousta času na vzájemné poznávání a seznámení s různými kontexty našich škol.
  • "Pedagogical Leadership" s Mikko Leppänenem, ředitelem základní školy Viherlaakson ve finském Espoo a oceňovaným řečníkem na téma vzdělávání a vedení škol - podrobná diskuse o "vedení založeném na dohodách" ve školách s důrazem na budování "atmosféry" ve školách, a to jak mezilidské, tak prostorové. Tato přednáška posílila základní myšlenky, které jsme slyšeli již dříve, a doplnila je.
  • "Positive Pedagogy" se školitelem z organizace See the Best, za níž stojí renomovaná finská akademička a pedagožka Kaisa Vuorinen - diskuse o zásadách pozitivního myšlení a "vidění toho nejlepšího" v žácích, založená na některých zavedených normách pozitivní psychologie a využívající zkušenosti založené na důkazech získaných z finských škol.

V menších skupinách jsme navštívili celkem čtyři školy:

  • Helsingin luonnontiedelukio (Helsinská střední škola přírodních věd)
  • Karakallion koulu (škola Karakallion - nižší střední škola v Espoo, městě sousedícím s Helsinkami)
  • Pelgulinna Gümnaasium (střední škola zaměřená na umění a informační a komunikační technologie v Tallinnu)
  • Ehte Humanitaargümnaasium (všeobecná nižší a vyšší střední škola v Tallinnu)

3.png (3.49 MB) 4.png (3.47 MB) 5.png (4.01 MB) 6.png (3.74 MB) 7.png (3.85 MB)

V každé škole jsme si prohlédli vybavení a zařízení, setkali jsme se s pracovníky a vedením a měli jsme možnost hovořit přímo se studenty v malých skupinách. Ve všech školách kromě poslední jsme absolvovali prezentace s teoretickými aspekty, které opět posilovaly a navazovaly na to, co jsme se naučili dříve, a byly specifické pro každou školu a její kontext. Vedli je ředitelé škol, kteří byli tak laskaví, že si na naši návštěvu udělali čas. 

8.png (3.90 MB)

Součástí mobility byl také bohatý kulturní program, který byl volitelný, včetně prohlídky jednotlivých měst, čehož jsem využil. Odpoledne jsem měl spíše vlastní program a většinu času jsem strávil konzumací thajského jídla, šokem z toho, že mi maďarština v žádné ze zemí ani trochu nepomohla, a dlouhým pobytem v různých saunách s různými Estonci, Finy a rusky mluvícími lidmi!  

Celkově byl kurz skvělou příležitostí navázat kontakty s dalšími učiteli z podobných škol s podobnými problémy a strukturálními omezeními, a to vše při kritickém a upřímném pohledu na naši společnou profesní realitu a každodenní pracovní život na pozadí dvou nejvyhledávanějších a nejchválenějších školských systémů na světě. Všechny formální a organizační záležitosti proběhly hladce, všechny body programu byly projednány a splněny a já jsem navázal potenciálně plodné kontakty s dalšími odborníky v oboru, z nichž někteří mají zájem o budoucí výměny v rámci programu Erasmus+. 

Kurz se trefil do dobré kombinace zábavy a vážnosti a teoretického a praktického a ocenil jsem mnoho hodin, které jsme strávili cestováním a návštěvami různých škol a lidí v jednotlivých městech. V neposlední řadě mi toto štědré financování umožnilo úžasnou a vzácnou zkušenost být turistou ve dvou zemích, kam bych si běžně nemohl dovolit pohodlně cestovat, a na dvou místech, která mi byla blízká a v jistém smyslu "domácí" ze specifických sociokulturních důvodů.

9.png (3.47 MB)   10.png (4.90 MB)

11.png (3.65 MB)

_______________________________________________________________________________________________________________

 Bc. Robert Wright

OID organizace:
E10113524
na Portálu programu Erasmus+
a Evropského sboru solidarity
______________________________________

Kontakní osoba:
Mgr. Iva Vrbová
iva.vrbova@gym-karvina.cz
______________________________________

PREZENTACE PROJEKTU VEŘEJNOSTI

webové stránky školy

facebook, instagram

n1.jpg (2.42 MB)

n3.jpg (980 KB)

Gymnázium, Karviná, příspěvková organizace
Karviná-Nové Město, Mírová 1442, 735 06
IČ: 62331795

+420 596 311 197
kancelar@gym-karvina.cz
DS: 7wwfxjx

WEBdesign: Jan Swiatkowski & matuteam 2019
Ochrana osobních údajů