ENWOTAL
Erasmus+ je vzdělávací program Evropské unie, který formou spolupráce a mobilit podporuje profesionální
rozvoj osob, které pracují v oblasti vzdělávání, přispívají k inovaci a zvalitnění výuky či práce s mládeží.
V rámci Klíčové akce 1 (KA1) pro školní sektor mohou mateřské, základní a střední školy vysílat své pracovníky
do zahraničí s cílem jejich dalšího profesního rozvoje. Účastníci mobilit si tak zdokonalí znalosti cizích jazyků,
zvýší si povědomí o jiných kulturách a zemích, zapojí se do sítě mezinárodních kontaktů a získají smysl
pro evropské občanství a evropskou identitu.
Naše škola bude realizovat projekt ENWOTAL od srpna 2022 do ledna 2024.
Grant EU ve výši 61.718 € podpoří jak pedagogy, tak i správní zaměstnance v celkem 27 mobilitách
profesního rozvoje (staff training):
Zprávy a fotografie z proběhlých mobilit naleznete v následujících příspěvcích a na Facebooku školy.
Získané zkušenosti učitelé sdílejí se svými kolegy s cílem zvyšovat kvalitu služeb, které škola poskytuje.
____________________________________________________________________________________________________________________
Prohlášení o vyloučení právní odpovědnosti.
Za obsah sdělení odpovídá výlučně autor. Sdělení nereprezentuje názory Evropské komise a Evropská komise neodpovídá za použití informací, jež jsou jeho obsahem.
____________________________________________________________________________________________________________________
7. 5. 2023 - 13. 5. 2023
EduFuture, Benchmarking The Finnish Education system
Během dlouhého týdne od neděle 7. května do soboty 14. května 2023 jsem měl možnost zúčastnit se a absolvovat kurz s názvem Benchmarking finského a estonského školského systému, který nabídla společnost EduFuture se sídlem ve Finsku a který vedl laskavý a schopný Arne Verhaegen, bývalý učitel a belgický emigrant, který žil mnoho let a profesionálně učil ve Finsku. Na kurzu se sešlo přibližně 45 učitelů K-12 z více než 10 evropských zemí, aby se během týdne seznámili s hlavními praktickými, teoretickými a filozofickými principy, na nichž je tento světově uznávaný severoevropský školský systém založen.
Kurz se skládal ze tří hlavních částí: skupinových setkání/workshopů s odborníky na konkrétní témata, návštěv místních škol a volitelných kulturních programů. Vzhledem k blízkosti obou hlavních měst Estonska a Finska byla v nabídce EduFuture navíc dvoudenní doplňková činnost v Tallinnu, na kterou jsem se ze zvědavosti a hlavně z nadšení vidět nové místo a mít více podnětů ke srovnání, rád přihlásil.
Do Helsinek jsem cestoval přes Polsko letadlem v sobotu odpoledne. Ubytoval jsem se v krásném a velmi skvěle situovaném hotelu Arthur, hned za rohem od KUUVI Meeting Parku v samém centru Helsinek, kde se konala všechna tři naše hlavní metodická školení. Netrvalo dlouho a zamilovali jsme si město Helsinky ve všech jeho inteligentních a lidsky přívětivých aspektech, stejně jako jeho bohatou multikulturnost a pocit, že se nacházíme ve skutečně mnohojazyčné kosmopolitní atmosféře, nemluvě o úžasné saunové kultuře a všech těch velkých veřejných bazénech!
Po Helsinkách se většina skupiny přesunula trajektem do Tallinnu, kde strávila poslední dva dny programu. V Tallinnu, ve městě, na jehož prohlídku jsem bohužel neměl mnoho času, jsem našel neméně zajímavou architekturu, ale s velkým ruským vlivem. Z letiště v Tallinnu jsem odletěl v neděli ráno a poté jsem se z Varšavy vrátil vlakem domů. Všechny cesty proběhly bez jakýchkoliv potíží a mé pečlivé plánování se rozhodně vyplatilo a zajistilo pohodlí.
Na metodických školeních jsme se seznámili se sociokulturními principy a podmíněnostmi a také s některými důležitými historickými souvislostmi, které vysvětlují, jak funguje tak nákladný, ale nesmírně efektivní školský systém, jehož hlavním důrazem je celoživotní vzdělávání, třída zaměřená na žáka, vzájemná důvěra, absence podvádění a soutěžení, soucit se studenty a kolegy a autonomie školy i studentů. Dlouze jsme také diskutovali o (mimořádně pozitivním) vnímání této profese veřejností a o otázkách odměňování. Dospěli jsme k poznání, že se jedná o hodnoty zakořeněné ve finské společnosti jako celku a že to není jen náhoda nebo záměr, že může existovat tak progresivní druh školského systému, ale něco, co je přímo spojeno s většími kulturními hodnotami, které Finové vyznávají a za které platí sociální daň.
Metodický obsah kurzu zahrnoval:
V menších skupinách jsme navštívili celkem čtyři školy:
V každé škole jsme si prohlédli vybavení a zařízení, setkali jsme se s pracovníky a vedením a měli jsme možnost hovořit přímo se studenty v malých skupinách. Ve všech školách kromě poslední jsme absolvovali prezentace s teoretickými aspekty, které opět posilovaly a navazovaly na to, co jsme se naučili dříve, a byly specifické pro každou školu a její kontext. Vedli je ředitelé škol, kteří byli tak laskaví, že si na naši návštěvu udělali čas.
Součástí mobility byl také bohatý kulturní program, který byl volitelný, včetně prohlídky jednotlivých měst, čehož jsem využil. Odpoledne jsem měl spíše vlastní program a většinu času jsem strávil konzumací thajského jídla, šokem z toho, že mi maďarština v žádné ze zemí ani trochu nepomohla, a dlouhým pobytem v různých saunách s různými Estonci, Finy a rusky mluvícími lidmi!
Celkově byl kurz skvělou příležitostí navázat kontakty s dalšími učiteli z podobných škol s podobnými problémy a strukturálními omezeními, a to vše při kritickém a upřímném pohledu na naši společnou profesní realitu a každodenní pracovní život na pozadí dvou nejvyhledávanějších a nejchválenějších školských systémů na světě. Všechny formální a organizační záležitosti proběhly hladce, všechny body programu byly projednány a splněny a já jsem navázal potenciálně plodné kontakty s dalšími odborníky v oboru, z nichž někteří mají zájem o budoucí výměny v rámci programu Erasmus+.
Kurz se trefil do dobré kombinace zábavy a vážnosti a teoretického a praktického a ocenil jsem mnoho hodin, které jsme strávili cestováním a návštěvami různých škol a lidí v jednotlivých městech. V neposlední řadě mi toto štědré financování umožnilo úžasnou a vzácnou zkušenost být turistou ve dvou zemích, kam bych si běžně nemohl dovolit pohodlně cestovat, a na dvou místech, která mi byla blízká a v jistém smyslu "domácí" ze specifických sociokulturních důvodů.
_______________________________________________________________________________________________________________
Bc. Robert Wright
OID organizace:
E10113524
na Portálu programu Erasmus+
a Evropského sboru solidarity
______________________________________
Kontakní osoba:
Mgr. Iva Vrbová
iva.vrbova@gym-karvina.cz
______________________________________
PREZENTACE PROJEKTU VEŘEJNOSTI
webové stránky školy
facebook, instagram
Gymnázium, Karviná, příspěvková organizace
Karviná-Nové Město, Mírová 1442, 735 06
IČ: 62331795
+420 596 311 197
kancelar@gym-karvina.cz
DS: 7wwfxjx