ENWOTAL
Erasmus+ je vzdělávací program Evropské unie, který formou spolupráce a mobilit podporuje profesionální
rozvoj osob, které pracují v oblasti vzdělávání, přispívají k inovaci a zvalitnění výuky či práce s mládeží.
V rámci Klíčové akce 1 (KA1) pro školní sektor mohou mateřské, základní a střední školy vysílat své pracovníky
do zahraničí s cílem jejich dalšího profesního rozvoje. Účastníci mobilit si tak zdokonalí znalosti cizích jazyků,
zvýší si povědomí o jiných kulturách a zemích, zapojí se do sítě mezinárodních kontaktů a získají smysl
pro evropské občanství a evropskou identitu.
Naše škola bude realizovat projekt ENWOTAL od srpna 2022 do ledna 2024.
Grant EU ve výši 61.718 € podpoří jak pedagogy, tak i správní zaměstnance v celkem 27 mobilitách
profesního rozvoje (staff training):
Zprávy a fotografie z proběhlých mobilit naleznete v následujících příspěvcích a na Facebooku školy.
Získané zkušenosti učitelé sdílejí se svými kolegy s cílem zvyšovat kvalitu služeb, které škola poskytuje.
____________________________________________________________________________________________________________________
Prohlášení o vyloučení právní odpovědnosti.
Za obsah sdělení odpovídá výlučně autor. Sdělení nereprezentuje názory Evropské komise a Evropská komise neodpovídá za použití informací, jež jsou jeho obsahem.
____________________________________________________________________________________________________________________
5. 11. 2023 - 10. 11. 2023
Spojená škola Novohradská (Gymnázium Jura Hronca a ZŠ Košická)
Finanční podporu, která se naší škole nabízí díky programu Erasmus+, jsem měla možnost již několikrát využít při zdokonalování svých schopností jazykových na kurzech angličtiny. Poprvé jsem však využila možnost stínování matematiky a fyziky, které probíhalo v průběhu jednoho listopadového týdne 2023 formou náslechů v hodinách na Spojené škole Novohradská - Gymnáziu Jura Hronca v Bratislavě. Výčet škol vhodných pro tento typ mobilit v předmětech přírodních věd zpracovala již v době podání projektové žádosti kolegyně Mgr. Andrea Pieczonková a seznam byl sestaven na základě úspěchů slovenských žáků v přírodovědných soutěžích, z nichž velké množství je stále společných pro české a slovenské školy. Komunikace s hostitelskou školou probíhala elektronickou a telefonickou formou přibližně jeden rok a domlouvalo se stínování pro mne v předmětech matematika a fyzika a mou kolegyni Mgr. Petru Brzóskovou v předmětech biologie a chemie. Nebylo jednoduché najít vhodný termín, který by vyhovoval vzájemně oběma stranám, nicméně vše se nakonec podařilo domluvit díky vstřícnosti a pohotovosti vedení hostitelské školy. Před výjezdem jsme obě měly zajištěný harmonogram stínování, který vypracoval zástupce ředitelky školy Mgr. Michal Malik. Logistiku cesty jsme si zajišťovaly s paní Brzóskovou společnými silami.
Matematiku a fyziku učím celý svůj profesní žívot, od roku 1998. Přesto jsem velmi vděčná, že jsem měla možnost tuto mobilitu absolvovat a mít tak možnost porovnat styl a metody výuky, strukturu hodin teoretických i praktických a možnost o všem se slovenskými kolegy diskutovat. Pokládám toto vše za velmi důležité, protože naši žáci se mění a my se musíme měnit s nimi. Je na místě hledat stále nové cesty a neustrnout na místě. Toto je podstata celého projektu ENWOTAL, ale také projektů dalších, které naše škola využívá na základě Akreditace v oblasti školního vzdělávání v rámci Erasmus+ nebo které jsou hrazeny z fondů MŠMT ČR.
Bratislavské gymnázium Jura Hronca stejně asi jako všechny školy v hlavních městech má možnost tvrdého výběru svých nadaných žáků (na jedno místo mají přibližně 9 uchazečů) na rozdíl od naší školy, která je ve městě s největší nezaměstnaností, kde není příliš velký zájem o vzdělávání. Ve všech navštívených hodinách jsem tento rozdíl pociťovala. Zájem o výuku ze strany žáků byl opravdu značný. Hodiny fyziky byly vystavěny na základě vhodně kladených dotazů učitele z vlastních zkušeností a poznatků žáků. Praktické hodiny byly vedeny v menších skupinách, nežli je tomu na naší škole. Třída se na laboratorní práce dělila na třetiny, což obnášelo přibližně 10 žáků na skupinu a toto umožnilo učiteli individuální přístup ke každému z nich, což bych také na naší škole přivítala především z důvodu, že je třeba obsluhovat moderní měřící techniku a výsledky měření se zapisují do programu, jehož obsluhu je mnohdy nutné opakovaně žákům vysvětlovat. Toto mé přání ale asi není jednoduché splnit tím spíše, že začala doba úspor v celé naší společnosti. V hodinách matematiky jsem kvitovala, že úlohy řešili žáci společně s učitelem a slovně se do řešení zapojovali. Se slovenskými učiteli jsme se shodli, že je třeba popularizovat matematiku a je třeba ji zbavit nálepky předmětu, který se nedá naučit. Za vším stojí pedagog a skrz něj žáci předmět vnímají. Samozřejmě je potřeba drilu v matematice stejně jako v každé jiné lidské činnosti, ve které chcete dosáhnout vyšších cílů, ale také je zapotřebí podporovat sebevědomí žáků, aby měli motivaci v úsilí pokračovat. K tomu je zapotřebí více zapálených učitelů matematiky, kteří nejen umí vypočítat složité úlohy, ale především umí tyto dovednosti zprostředkovat svým žákům.
Opět musím opakovat, že jsem velmi vděčná za možnosti, které programy Erasmus+ nabízí všem, co jsou ochotni na sobě pracovat, vzdělávat se ve svém volném čase, chtějí cestovat a poznávat nové věci a ty přinášet do domovské organizace, která se tímto posouvá blíže budoucnosti světa vzdělávání.
_______________________________________________________________________________________________________________
Mgr. Iva Vrbová
OID organizace:
E10113524
na Portálu programu Erasmus+
a Evropského sboru solidarity
______________________________________
Kontakní osoba:
Mgr. Iva Vrbová
iva.vrbova@gym-karvina.cz
______________________________________
PREZENTACE PROJEKTU VEŘEJNOSTI
webové stránky školy
facebook, instagram
Gymnázium, Karviná, příspěvková organizace
Karviná-Nové Město, Mírová 1442, 735 06
IČ: 62331795
+420 596 311 197
kancelar@gym-karvina.cz
DS: 7wwfxjx