ENWOTAL
Erasmus+ je vzdělávací program Evropské unie, který formou spolupráce a mobilit podporuje profesionální
rozvoj osob, které pracují v oblasti vzdělávání, přispívají k inovaci a zvalitnění výuky či práce s mládeží.
V rámci Klíčové akce 1 (KA1) pro školní sektor mohou mateřské, základní a střední školy vysílat své pracovníky
do zahraničí s cílem jejich dalšího profesního rozvoje. Účastníci mobilit si tak zdokonalí znalosti cizích jazyků,
zvýší si povědomí o jiných kulturách a zemích, zapojí se do sítě mezinárodních kontaktů a získají smysl
pro evropské občanství a evropskou identitu.
Naše škola bude realizovat projekt ENWOTAL od srpna 2022 do ledna 2024.
Grant EU ve výši 61.718 € podpoří jak pedagogy, tak i správní zaměstnance v celkem 27 mobilitách
profesního rozvoje (staff training):
Zprávy a fotografie z proběhlých mobilit naleznete v následujících příspěvcích a na Facebooku školy.
Získané zkušenosti učitelé sdílejí se svými kolegy s cílem zvyšovat kvalitu služeb, které škola poskytuje.
____________________________________________________________________________________________________________________
Prohlášení o vyloučení právní odpovědnosti.
Za obsah sdělení odpovídá výlučně autor. Sdělení nereprezentuje názory Evropské komise a Evropská komise neodpovídá za použití informací, jež jsou jeho obsahem.
____________________________________________________________________________________________________________________
5. 11. 2023 - 10. 11. 2023
Spojená škola Novohradská (Gymnázium Jura Hronca a ZŠ Košická)
Již podruhé jsem měla možnost účastnit se mobility v rámci programu Erasmus+. Tentokrát se jednalo o stínování na Spojené škole Novohradské na Slovensku v termínu od 6. do 10. 11. 2023. Tato škola je sloučenou školou Základní školy Novohradská a Gymnázia Juraje Hronce. Gymnázium mě zaujalo z hlediska výuky v anglickém jazyce, která je součástí na bilingvinním 5-letém gymnáziu a na mezinárodním programu zakončeném úrovní IB a také z pohledu práce s nadanými dětmi v oblasti biologie a chemie, které mají úspěch v soutěžích a projektech, a to i v zahraničí.
V rámci stínování jsem absolvovala 15 hodin náslechů a následných rozborů vyučovacích hodin ve všech studijních programech školy napříč všemi ročníky, kde jsem měla možnost sledovat výuku očima žáků. V biologii vyučující svými otázkami vedli žáky k vyvozování nového učiva a spojení informací se zkušenostmi z jejich života. V chemii převládala skupinová výuka, vyvozování informací na základě předloženého textu nebo úkolů. Často úvod do nového tématu byl formou experimentu, u nějž si žáci zapisali svá pozorování bez jakýchkoliv vysvětlení a v následujících hodinách na jejich základě odvozovali definice a pojmy v probíraném učivu. Laboratorní cvičení byly děleny na třetiny. Při nižším počtu žáků ve skupinách bylo možné se jim věnovat více individuálně a mít skupiny rozděleny i dle úrovně práce žáků. V nižších ročnících se střídala cvičení z biologie, chemie a fyziky, ve vyšších ročnících v rámci cvičení řešeny úlohy komplexně tak, aby se při nich uplatnily všechny zmiňované předměty. Ve všech hodinách jsem vnímala jsem opravdové zaujetí žáků během výuky, snahu o komunikaci s učitelem a nadšení z nových znalostí.
Velmi mě zaujala výuka předmětů v anglickém jazyce, kdy jak vyučující tak žáci plynule komunikovali a používali odborné termíny. Pro vyučující daná hodina je velmi náročná, jak na přípravu, tak na vlastní provedení. Žáci vzhledem k jejich jazykové vybavenosti hodiny i skupinovou práci zvládali velmi dobře. Na základě těchto zkušeností bych v budoucnu občasně zpestřila výuku svých předmětů o metodu CLIL.
Následně vždy proběhly rozbory hodin s vyučujícími, diskuze nad použitými výukovými metodami a jejich možnými úskalími. Seznámila jsem se s jejich strategií práce s nadanými žáky v rámci biologie a chemie a vedením kroužku pro tyto děti. Současně jsme srovnávali obsah a metody výuky s naší školou a také materiálové a prostorové vybavení. Během stínování jsem vedla rozhovory také s vedením školy, seznámila jsem se s jejich školní strategií a celkovým fungováním školství na Slovensku.
Jsem velmi ráda, že mi program Erasmus+ poskytl možnost poznat blíže školství na Slovensku a zároveň se seznámit s výbornými pedagogy. Děkuji Ivě Vrbové, koordinátorce projektu, za pomoc při přípravě a realizaci aktivity.
_______________________________________________________________________________________________________________
Mgr. Petra Brzósková
OID organizace:
E10113524
na Portálu programu Erasmus+
a Evropského sboru solidarity
______________________________________
Kontakní osoba:
Mgr. Iva Vrbová
iva.vrbova@gym-karvina.cz
______________________________________
PREZENTACE PROJEKTU VEŘEJNOSTI
webové stránky školy
facebook, instagram
Gymnázium, Karviná, příspěvková organizace
Karviná-Nové Město, Mírová 1442, 735 06
IČ: 62331795
+420 596 311 197
kancelar@gym-karvina.cz
DS: 7wwfxjx