Časová osa videoher 20. století


Nultá generace počítačů


1930 až 1940

1940 až 1950


První generace počítačů



Druhá generace počítačů


1950 až 1960

1960 až 1970


Třetí generace počítačů



Čtvrtá generace počítačů


od 1970

1972


Pong



Space Invaders


1978

1979


Asteroidy



PacMan


1980

1984


Tetris



Nokia Had


1998


1930 až 1940

Nultá generace počítačů

Ve 30. a 40. letech 20. století vznikaly první počítače nulté generace. Jejich základním stavebním prvkem bylo relé. Vzhledem k tehdejší situaci v Evropě byl jejich vývoj ovlivněn hlavě druhou světovou válkou. Za první fungující počítací stroj se dá považovat Z1, který vytvořil v roce 1938 Konrad Zuse. Tento stroj pracoval ve dvojkové soustavě, byl velmi poruchový a pro běžné použití nepraktický. Brzy poté přišly počítače Z2 a Z3. Počítač Z3 se využíval také při výpočtu charakteristik balistických raket. Prováděl až 50 aritmetických výpočtů za minutu. Zde se poprvé významně promítá historický kontext do vývoje počítačů. Počítače nulté generace nebyly využívány jen ve válečném průmyslu. Americký profesor John V. Atanasoff vytvořil v roce 1939 počítač ABC, který byl určen k provádění výpočtů lineárních rovnic ve fyzice. V průběhu války vznikl v Anglii také počítač Colossus, který byl určen k lámání šifer německého šifrovacího stroje Enigma. Na podobném projektu pracovali zároveň i v USA. Výsledkem tohoto projektu jsou počítače Mark I a Mark II.

1940 až 1950

První generace počítačů

S vynálezem Lee De Foresta, elektronkou, se začínají vyvíjet také první počítače první generace. Ta dovoluje nahrazení pomalých a nespolehlivých mechanických relé. Přesto byly ale stále pomalé a nespolehlivé a tak bylo k jejich obsluze potřeba velké množství lidí, včetně operátorů, konstruktérů a techniků, kteří měli za úkol zajistit, aby probíhající operaci počítač dokončil. Mezi nejvýznamnější počítače 1. generace patří ENIAC a MANIAC. Oba byly využívány k matematicko-fyzikálním výpočtům a MANIAC byl využit také pro výpočty spojené s vývojem atomové bomby. Prvním počítačem v tehdejším Československu byl SAPO (SAmočinný POčítač). Některé zdroje uvádí, že patří do nulté generace, a jiné tvrdí, že patří do 1. generace. K tomuto dochází pravděpodobně proto, že se počítač skládal z kombinace relé a elektronek.

1950 až 1960

Druhá generace počítačů

Nový objev, nová generace počítačů. John Bardenův vynález tranzistoru, součástky, která je dodnes součástí integrovaných obvodů, umožnil zmenšení rozměrů počítačů. Ale nejen to. Hlavně se díky němu podařilo snížit energetickou spotřebu a zvýšit spolehlivost a rychlost. Začínají vznikat první operační systémy a programovací jazyky. Do druhé generace se řadí například počítač UNIVAC, který je prvním komerčně distribuovaným počítačem a zároveň nástupcem počítačů ENIAC a MANIAC, nebo počítač EPOS, který byl pod vedením prof. A. Svobody spuštěn ve Výzkumném ústavu matematických strojů. Počítače už nejsou pouze výsadou univerzit, které díky nim prováděly složié výpočty. Začínají se oběvovat také v běžném životě a to například v obchodování, skladnictví nebo administrativě.


1960 až 1970

Třetí generace počítačů

Od 3. generace počítače využívají integrovaných obvodů, jejichž čipy spojují velké množství tranzistorů. Počítače začínají být schopné paralelně zpracovávat více programů. Opět se tak zvyšuje rychlost počítače. Mezi nejznámější počítače této generace patří počítače IBM System 360. Jeden z jeho modelů byl využit při vyslání člověka na Měsíc. Tyto počítače se ve velkém komerčně prodávaly. Vyráběly se v tisícových sériích a byly využívány komerčně i prakticky. Zároveň se zavádí pojem multitasking. Jde o proces, kdy procesor střídá, na kterém úkolu pracuje, a zdánlivě tak pracuje na obou současně. Zavádí se tak interaktivní systémy, kdy počítač v reálném čase reaguje na požadavky uživatele.


od 1970

Čtvrtá generace počítačů

Čtvrtá generace počítačů už jsou počítače dnešní doby, které všichni moc dobře známe. Integrované obvody této generace jsou už mnohem složitější (tvz. VLSI - Very Large Scale Integration - Velmi vysoká integrace). Ty umožnily zmenšení počtu obvodů na mateřské desce a rozměrů a další zvýšení spolehlivosti, rychlosti a kapacity paměti. Jsou z nich vyrobeny mikroprocesory, které jsou pro tuto generaci typické. Ve velkém se přechází od velkých miniframe střediskových počítačů k desktopovým microframe počítačům. V roce 1981 vyšel osobní počítač IBM PC, který ve své době ovládl trh. Nastává éra diskových operačních systémů, mapříklad MS-DOS od Microsoftu, což jsou velmi jednoduché a navzájem podobné operační systémy s textovým uživatelským rozhraním. Vznikají už ale i první grafická uživatelská rozhraní, která jsou oproti těm textovým mnohem jednodušší a přehlednější pro běžného uživatele. Podobné známe i z dnešních počítačů.


1972

Pong

Hra Pong je jedna z prvních her, které byly kdy vytvořeny. Byla původně pouze “rozehřívacím” úkolem pro jednoho ze zaměstnanců americké firmy Atari, Allana Alcrona. Po dokončení v roce 1972 ji ještě Nolan Bushnell, zakladatel firmy Atari, upravil. Přidal například měnící se úhel odrazu míčku nebo jednoduché zvukové efekty. Hra tak poskytovala lepší herní zážitek. První herní automat s Pongem byl nainstalován v místním baru a poté, co Pong sklidil obrovský úspěch, se společnost Atari rozhodla sama vydávat hru místo prodeje licencí jiným společnostem, jak bylo původně v plánu. Pong se tak stal první komerčně úspěšnou a veřejně dostupnou hrou a to v roce 1975. Můžete si i zahrát naši verzi této hry.


1978

Space Invaders

Space Invaders neboli Vesmírní nájezdníci je arkádová hra, která je populární až do dnešních dní. Byla vyvinuta Tomohirem Nishikadem v Japonsku. Po jejím vydání v roce 1978 inovovala celý herní průmysl a stala se první komerčně úspěšnou hrou. Dá se říct, že spustila fenomén až chorobného gamblingu, který je dodnes obrovským sociálním problémem zejména v Japonsku. Můžete si i zahrát naši verzi této hry. Automaty s touto hrou nabyly takové popularity, že začaly do té doby nejpopulárnější Pachinko z heren vytlačovat.
Po tomto Japonském veleúspěchu prodala společnost Taito licenční práva do USA, kde hru začala distrubuovat společnost Midway. Později práva koupila i společnost Atari, která hru konvertovala pro domácí konzole.


1979

Asteroidy

Hra Asteroidy byla vytvořena v USA roku 1979. Lyle Rains hru vymyslel a Ed Logg naprogramoval. Dále se menšími úkoly na hře podíleli i jiní zaměstnanci firmy Atari, pro kterou Logg i Rains pracovali. Hra se inspirovala monha jinými, zejména vesmírnými hrami, mimo jiné Space Invaders. Patří mezi první arkádové hry, které využívají tehdy novou technologii vektorové grafiky, díky které se mohl vytvořit efekt trojrozměrného prostoru. Hra se stala velmi populární a ovlivnila mnoho dalších her. Tuto hru si můžete zahrát například zde.


1980

PacMan

Pacman je arkádová hra původem z Japonska. Pracoval na ní tým lidí, což napomohlo její vyšší kvalitě, jelikož každý byl odborníkem na jinou část hry. Už před jejím vydáním v roce 1980 byla veřejnosti ukázána obrazovka ze hry. Pro tehdejší společnost to bylo obrovskou novinkou, protože do té doby hry byly veřejně propagovány jen velmi vzácně. Možná i díky tomu sklidil Pacman takový úspěch. Už po prvním roce bylo prodáno až 100 000 jednotek. Pacman si svou popularitou dokonce získal přezdívku “Mickey Mouse osmdesátek” a je velmi populární do dnešních dní. Tuto hru si můžete zahrát například zde.


1984

Tetris

Tetris (z řeckého “Tetra” a z “Tennis”, což byl autorův oblíbený sport) je hra, kterou vyvinul ruský herní vývojář Alexey Pajitnov. Byl inspirován deskovou hrou Pentomino, která spočívá ve skládání 12 rovinných útvarů složených zpravidla z 5 čtverců do sebe. První verze Tetrisu fungovala na počítači Elektronika 60 (Электроника 60), což byl ruský počítač vyráběný od roku 1978. O rok později byl Tetris převeden i pro počítač IBM PC, americký počítač představený v roce 1981, a v roce 1987 vyšel pro veškeré osobní počítače po celé Evropě a Severní Americe. V příštích letech se Tetris rozšířil i dále (např. do Japonska) a také na jiné zařízení, jako je Nintendo. Moderní verzi této hry si můžete zahrát zde.


1998

Nokia Had

Taneli Armanto dal známému hadovi život v roce 1997 ve Finsku. O rok později byla hra přidána i na mobilní telefon Nokia 6110. Koncept “hadích her” vznikl už v 70. letech; první hadí hrou, kterou se následně Armanto inspiroval, byla arkádová hra Blokáda (2 hráči hrají proti sobě, ovládájí svého hada, který staví zeď a snaží se vyhnout zdi protivníka. Pokud do zdi narazí, bod získává soupeř). Had postupně získal takovou popularitu, že Nokia ho začala automaticky instalovat na jejich každý model. Možná i díky tomu získal had titul nejhranější hry světa. Hrálo ho přes 1 miliardu lidí. Můžete si i zahrát naši verzi této hry.


Vytvořili Anežka Laryšová a Yan Burkat jako maturitní projekt 2024/25